מהו תפקידו של שמאי מקרקעין?

בחירת נציגות דיירים בבניין לפני תמ"א 38

שמאי מקרקעין הוא מבעלי המקצוע שלו עשויה להיות השפעה רבה מאוד על חיינו. האומדן אותו יבצע שמאי המקרקעין עשוי להיות בעל השפעה גדולה מאוד על חיינו, ועל העסקה המשמעותית ביותר אותה נבצע בחיינו – רכישת דירה.

 

שמאות – מהי?

שמאות מקרקעין הוא המקצוע העוסק באומדן השווי של נכסי דלא-ניידי. כאשר מבצעים עסקה בנכס מעין זה, שמאי המקרקעין הוא בעל המקצוע המסייע לבחון את שווי העסקה. הרי מובן כי היכולת של אדם לאמוד את שווי הנכס בהיעדר מחירון ברור או דרך חישוב פשוטה. לכן, על שמאי המקרקעין מטעם כל אחד מן הצדדים לאמוד את שווי הנכס. הפערים בין הצדדים אינם אמורים להיות משמעותיים מפני שאומדן השמאי מבוסס על תבחינים שוויוניים. השמאי הוא בעל מקצוע המוגדר בחוק ושקיבל את הסמכתו כדין ממועצת השמאים, ואשר רשום כזה במרשם השמאים. השמאי נדרש ללימודים מיוחדים ולתקופת התמחות אצל מאמן ותיק.

 

השירותים

למעשה שמאי מקרקעין הוא בן הלוויה שלנו בתקופת רכישת הדירה, יחד עם עורך הדין. שני בעלי המקצוע ההלו הם למעשה המתכללים של העסקה. הם המומחים. בעזרת כישרונו של השמאי ומומחיותו בתחום מזווית ראיה ייחודית, ביכולתו להאיר נקודות עלומות אשר עשויות להיות חשובות מאוד למתקשר בחוזה. פעמים רבות דירות אשר נראות כמעין "דירה מהחלומות" מתגלות בסוף כדירות שאינן מוצלחות ומסבות פגיעה משמעותית לרוכשים שלהם. לכן, שמאי המקרקעין נדרש לבצע עבורכם את כל הבדיקות המקיפות בנוגע למצב הנכס. על בסיס הכשרתו, יודע השמאי לפנות למאגרים הממשלתיים השונים (מרשם המקרקעין, מחלקת ההנדסה העירונית, פנייה אל הקבלן עצמו) ולהשיג את המידע הדרוש לו. כך לדוגמא יכול השמאי למצוא נקודות בעייתיות בנכס שעל הפרק ולבשר על כך לרוכש הפוטנציאלי.

 

שירות היקפי

מעבר לאומדן שווי הנכס ולבדיקות הפורמליות, שמאי מקרקעין ודירות יכול גם להעריך את הנכס בהתאם למשתנים נוספים. לדוגמא, שירותי שמאות יכולים לכלול גם בחינה של האזור בו ממוקמת הדירה הנרכשת ולבחון האם צפויים להתרחש אירועים שצפויים לפגוע בהנאתנו מהנכס (לדוגמא, האם צפויה להתחיל תמ"א בבניין הסמוך). בנוסף, השמאי יכול לבצע בדיקה משפטית ולגלות האם יש תקנון לבית המשותף, האם ישנם חלקים שאינם משויכים לדירה אף על פי שצריכים להיות משויכים, האם ישנן זכויות בנייה בשטח או שצפויות להיות כאלה, האם צפויים לחול היטלים ועוד.

 

הסתמכו על ניסיונם של אחרים

בחירת שמאי מקרקעין היא איננה משימה קלה, וזאת בהתחשב שמרבית האנשים מבצעים עסקת מקרקעין אחת בכל חייהם והם אינם בקיאים ברזי העניין. לכן, הבחירה הטובה ביותר של שמאי מקרקעין מומלץ צריכה להתבצע על בסיס המלצותיהם של אחרים אשר חוו ניסיון חיובי עם שמאי המקרקעין והם יודעים להמליץ על שירותיו כשירותים טובים ושהמחיר שלהם הוא הוגן והולם את השירות שניתן.

קראו עוד

הירשמו לניוזלטר שלנו וקבלו את כל העדכונים השוטפים