הקשר בין יוקר המחיה לבין הקיפאון בשוק הדירות

 

שוק הדירות חווה במשך תקופה ארוכה משבר של קיפאון. לקיפאון זה גורמים רבים וביניהם יוקר המחייה אשר משפיע על שוק הדירות. אז מה הקשר בין יוקר המחיה לבין הקיפאון בשוק הדירות?

 

יותר יקר לבנות

שוק הדיור מושפע גם הוא מיוקר המחייה. כאשר יקר יותר להשכיר שטחים למפעלי ייצור, יקר יותר להחזיק מכונות ומכשור לייצור וכרייה של חומרי בניין וכן יקר יותר לשנע את חומרי הבניין, הדבר משפיע על שוק הדיור. כך יוצא שיקר יותר לבנות את הדירות ולכן מחירן יעלה ויהיה יקר יותר לקנות אותן. בנוסף לכך, יוקר המחייה הביא לכך שיש צורך בהעלאת המשכורות הכלליים, ובתוכם משכורותיהם של עובדי שוק הבנייה והייצור, ומכאן מתייקרת הבנייה. היות ותהליכי הייצור והבנייה הופכים ליקרים יותר, הדבר מביא גם למצב של קיפאון בשוק הדירות. הקיפאון מביא למצב של היצע נמוך יותר של דירות להשקעה ודירות למכירה, לצד ריבוי האוכלוסייה המביא לעלייה בביקוש לדירות, ובכך מחירי הדירות בעלייה מתמדת.

 

יותר יקר, פחות הון עצמי

יוקר המחייה בישראל מביא לכך שהוצאות המשפחה עולות בצורה קבועה. כך יוצא שזוג המחזיק בית נאלץ לשלם יותר ויותר על הוצאות המחייה שלו, ובכך נותר לו פחות כסף נזיל לחיסכון. היות ומחיר דירות למכירה הינו גבוהה ביותר, במצב שמעטים מהזוגות יכולים להרשות לעצמם להשיג סכום שכזה, רבים ממנים את הרכישה באמצעות לקיחת משכנתא. לקיחת המשכנתא דורשת מהזוג הון עצמי ראשוני אשר גם הוא גבוהה מאוד. כאשר יוקר המחייה עולה ואיתו ההוצאות, הדבר מקשה מאוד על הזוגות לחסוך את ההון העצמי הנדרש. כאשר נמצאים מחירי דירות בעלייה, הדבר מקשה על הזוגות הצעירים עוד יותר, אשר נאלצים לצד ההגדלה בהוצאות גם לחסוך כסף רב יותר.

 

פחות משתלם לבנות

כאמור, יוקר המחייה הביא לעלייה במחירי הייצור והבנייה. על כן, הופך משתלם פחות לבנות. זאת במיוחד כשמדובר בבנייה בערים מרכזיות, לעומת הפריפריה שם הבנייה מעט זולה יותר. העלייה של מחירי הדירות, לצד יוקר המחיה הגבוהה, מביא לכך שזוגות רבים לא מצליחים לממן את רכישת הדירה שלהם. כך יוצא מצב של ביקוש נמוך יותר היות ורבים מבינים כי לא יגיעו לרכישת דירה משל עצמם, ועל כן מסתפקים בהשכרה של דירות. יחד עם זאת, יוקר המחייה מביא גם לעלייה במחירי השכירות היות והדירות הופכות לנכס משמעותי ויקר יותר. כך שיוצא שבנייה של דירה יכולה להיות יקרה מאוד, אך מעטים האנשים אשר יוכלו לרכוש אותה. בכך, יוקר המחייה משפיע באופן ישיר על הקיפאון בשוק הדירות. מחירי המחייה עולים ואיתם גם מחירי הדירות, והדבר הופך את הבנייה לפחות משתלמת ובכך מצמצם את ההיצע. הפשרת הקיפאון בשוק תלויה בין היתר בפיחות יוקר המחייה.

 

קראו עוד

הירשמו לניוזלטר שלנו וקבלו את כל העדכונים השוטפים